Pages

Thursday, November 5, 2009

Episod 1 : aku@KML

Benarlah masa itu umpama air di sungai yang mengalir tidak putus-putus tanpa menanti sesiapa walaupun sekecil zarah saat sekalipun dan memang benarlah masa itu sangat berharga umpama emas. Namun disebabkan masa jugalah kita terpaksa meninggalkan apa ang telah berlaku di belakang kerana mustahil bagi kita untuk mengundurkan masa. Itulah yang dapat ku tafsirkan tentang masa yang berlaku terhadap ku dalam tahun ini kerana seperti baru semalam kaki ku pertama kali memijakkan kaki di bumi KML ini namun realitinya semester 1 telah melabuhkankan tirainya. Terdapat seribu satu alkisah yang telah dilalui sepanjang ku menghirup oksigen di bumi KML ini.

Kenangan Minggu Pengurusan Pelajar Baru (MPPB) masih segar dalam ingatan walaupun sudah 5 bulan berlalu. Buat pertama kalinya bertemu dengan 2500 lebih orang pelajar yang mana majoritinya mempunyai umur sebaya serta berkenalan dengan abang dan kakak fasilitator yang merupakan mantan-mantan pelajar KML sendiri. Pelbagai aktiviti yang dijalani untuk membantu kami menyesuaikan diri dan membina semangat kami dan pastinya sekiranya diukur tahap semangat yang ada pada minggu itu sememangnya tidak dapat dibaca dengan “thermometer” kerana azam yang masih berkobar-kobar jelas terpancar pada riak wajah setiap insan yang baru sahaja bergelar “budak matrik”. MPPB ini benar-benar menguji diri kerana mengikut pengalaman sendiri jika dibandingkan dengan situasi hidup di PLKN memang lebih memenatkan. Tetapi terpulang kepada yang lain mahu menilai MPPB itu bagaimana kerana itu mungkin strategi mereka memberi pendedahan mengenai hidup sebagai “budak matrik”, namun berjaya atau tidak formula yang digunakan? “hidup di KML nie klu x da kawan memang susah” itulah kata-kata seorang fasilitator yang masih bermain-main dalam ingatanku. Memang ada kebenarannya kata-kata itu jikaku kaji sendiri namun malangnya bagi segelintir insan mereka mentafsirkan ‘kawan’ disitu sebagai satu yang lebih kompleks? Sejauh mana keberhasilan kata-kata itu anda mampu menilainya sendiri tatkala semakin banyak merpati dua sejoli yang hinggap di bumi KML ini. MPPB ini juga telah meninggalkan memori manis bagi diriku kerana dalam skala pelajar yang besar aku mampu mencabar diriku sehingga mencuri banyak mata tatkala minggu itu melabuhkan tirainya.


Dengan berakhirnya MPPB maka bermulalah satu jadual yang akan berulang setiap hari. Kuliah, toturial dan amali di makmal antara rutin harian bermula dari pukul 8 pagi hingga 4 ptg. Pelbagai jenis tugasan dihumbankan namun sebagai seorang pelajar itu sudah menjadi kemestian dan perlu diselesaikan dengan bijak tetapi ada juga yang melatah kerana tidak tahan dengan bebanan tugasan yang diberikan. Cerita ini diteruskan apabila aku memasuki gelenggang pilihanraya. Pilihanraya JPP KML merupakan satu lagi kenangan yang tidak dapat aku lupakan kerana itulah kali pertama aku menyertai satu proses asas ke arah melahirkan demokrasi. Pertamanya aku merasa agak goyah, apa tidaknya jika melihat calon-calon yang lain jauh lebih berpengalaman dalam bidang kepimpinan dan yang paling tidak enak ialah apabila terpaksa bersaing dengan kawan sendiri. Pelbagai gelagat yang dapat ditonton tatkala minggu berkempen bermula, hamparan poster-poster para calon boleh di lihat merata-rata dan aku juga tidak ketinggalan menaikkan poster ku "1 KML" kerana dengan cara itu aku merasakan orang lain dapat melihat kesungguhan ku untuk bertanding. Sayangnya ada juga yang berfikiran jumud mengatakan poster itu sekadar publisiti untuk "glamour". Minggu berkempen diakhiri dengan pembentangan manifesto sebelum hari pembuangan undi. Setiap calon diuji dengan pengucapan awam, maka pelbagai janji-janji yang dilafazkan oleh setiap calon untuk meraih undi para pelajar.
Aku bersyukur kerana dengan undi sebanyak 200++(lupa dah) aku berjaya menempah satu daripada 20 tempat duduk barisan JPP yang baru itu. Beberapa minggu selepas itu mesyuarat agung antara 20 orang JPP bersama penasihat JPP(En. Megat) telah diadakan bagi memilih mr.President @ YDP. Mesyuarat malam itu berakhirnya kira-kira pukul 11.30 mlm kerana pelbagai peristiwa sejuk+panas+suam telah berlaku dalam proses memilih majlis tertinggi JPP.



Di sini jugalah aku dapat mendalami Islam. Bekerja dengan para SAHABAT Al-Irfaan(SAIF) adalah satu perkara yang paling berharga dalam diari hidupku. Sifat kerjasama dalam melakukan apa jua aktiviti menjadikan segala aktiviti itu bertambah mudah dan sudah pasti ukhuwah yang terjalin sangat erat. Secara jujur aku amat kagum dengan pengurusan surau al-irfaan terutamanya SAHABAT kerana inilah buat pertama kali aku menyaksikan organisasi AJK surau yang paling teratur mungkin disebabkan keprihatinan alumni-alumni surau itu sendiri. Kehadiran bulan Ramadhan memberi satu lagi cerita menarik dalam episod hidupku kerana inilah pertama kali aku berpuasa jauh dari keluarga namun kehadiran para sahabat SAIF membuatkan aku berasa bersyukur dapat berpuasa di KML. Ukhuwah yang terjalin menyebabkan kami begitu rapat, berbuka puasa beramai-ramai satu talam bukti keakraban kami. Sekaligus aku benar-benar dapat merasakan ramadhan kali ini sangat jauh berbeza dari yang sebelumnya dan aku berasa syukur sangat kerana didamparkan di bumi KML kerana terlalu banyak perkara baru yang aku pelajari.

Setelah seminggu berperang dengan final exam akhirnya 19 Oktober menjadi penamat kisah ku di KML untuk semester 1. Terlalu banyak perkara indah dan tidak kurang juga perkara-perkara pahit yang mahu tak mahu aku terpaksa telan, mudahan pengalaman itu dapat ku jadikan panduan bagi meneruskan perjuangan ku di semester 2 kelak.Persoalannya akankah ada episod 2 ku di KML???Nanti kan....

Jari jemari dialun gemalai,
Mengikut rentak paluan gendang,
Mengamit memori tiada ternilai,
Menjadi panduan hari mendatang;

itu saja dari mata penaku-salam ukhuwah.

Nafas Baru



Agak lama juga blog ini tidak diupdatekan mungkin disebabkan sang pemegang mata pena blog ini dipermainkan oleh percaturan masa. Harap maaf jika entri-entri sebelum ini memaparkan laras penulisan yang agak tidak profesional kerana saya bukanlah seorang yang mahir dalam bidang bahasa namun setelah membaca dan membuat penyelidikan dengan membaca blog-blog yang ada di alam maya ini saya terpanggil untuk melakukan nafas baru pada blog ini. Mustahil untuk saya menghasilkan nukilan yang sama hebat dengan mereka-mereka yang mempunyai blog-blog yang hebat namun tidak mustahil juga jika saya melakukannya secara perlahan bermula dari saat ini.

Diharap sekiranya ada kelemahan pada entri-entri yang akan datang para pembaca sudi menegur dan memberi nasihat agar saya dapat memperbaiki blog ini dari semasa ke semasa.

Salam inteligensia terbilang untuk semua~

Saturday, August 22, 2009

jalur gemilang gergasi @ JPP





Monday, June 8, 2009

disebalik tarikh 5 jun....

5 june 2009....genap 18 thn umur ku.....hari tu hari jumaat.....aq memulakan hari ku spt biasa......tutorial....then p kuliah......tp ptg tu lain ckit.....coz ada perhimpunan pelajar yg pertama.......aq menjadi mc utk 1st perhimpunan tu.......hehehehe.....mcm2 aq dgr komen.....ada positif....x kurang juga yg negative.....tp biasa la....mata org kan lain2.....

Tuesday, March 17, 2009

berakhir penantian....langkah yg baru dimulakan....

salam......

syukur....result spm sdh d umumkan....
alhamdullilah aq mendapat keputusan yg baik....walaupun ada 2 yg x kena target namun ku tetap bersyukur kerana semuanya credit....jika difikir-fikir agak setimpal juga dgn usaha yg aq lakukan.......coz aq masi rasa aq x beri 100% for spm yg lalu....maybe aq x ready lg kot????apa2 pown aq redha n terima.....perkara dah berlalu.....so terima je la.....coz hari esok bakal tiba....

emm....plkn pula menanti ku.......19/3 aq akan bergarak ke kem melinennium,beranang....excited, x sabar, happy nak p plkn....tp sedih plak coz jauh dari family.....tp klu x hari nie....sok2 pown aq kena belajar jauh2....kira nie training lar.....hehehe..........

pc discovery~

Wednesday, March 11, 2009

Termenung...




tamsilan kali nie saja ku karang, lama juga aq tidak post nie...
esok teka-teki yg lama bersarang dalam kotak pemikiran setiap calon spm 2008 akan terjawab akhirnya kerana KPM akan mengumumkan keputusan spm 2008 secara rasminya...
sudah pasti satu perasaan yg mesti ada dlm diri seseorang yg mengalami situasi ini pastinya gementar....
hari nie aq byk menghabiskan setiap detik yg berlalu dgn duduk termenung sambil memandang setiap sudut yg ada di rumah...
teringat plak time amik result PMR 2 thn yg lepas.....emmm...rasa nak nangis je klu ingat time tu....time tu arwah nenek tgh sakit kuat....something happen that day...rasa nak menangis je klu nak cite...biarla aq je yg tau....
sambil duduk termenung datang pula kenangan2time skool dulu.....lucu juga bila ku ingat kembali...hahaha....dalam satu kelas kita boleh lihat karekter manusia yg berbeza-beza....
teringat juga kat cg2 yg byk membantu dlm study...thx cg jasamu akan ku kenang...
hahahaha....class cg azam adalah class yg paling havoc...setiap kali waktu BM, class kami x lekang dgn bunyi gelak tawa....ada masanya sampai mendapat teguran dari class lain kerana terlalu bising...hahahaha....biasa lar....5B sapa x kenal ....bising adalah perkara wajib bagi class kami setiap hari...hehehehe....
di sini saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada semua rakan sekelas sy yg memang cool gila....guys ur R ROCK!!!!....luv u all....
then kpd cg2 jasamu x dpt ku balas rasanya....hanya ucapan terima kasih saja yg mampu ku hadiahkan kpd mu....TITIK.

MALAM YG DINGIN...

Sunday, March 1, 2009

hello MARCH~``!!!

assalamualaikum...

emmm...pejamcelik2 dah masuk bulan ketiga dlm tahun 2009 nie...ini bermaksud result spm x lama lagi akan diumumkan...selama 3 bulan duk kat umah timbul juga d dlm benak rasa kesal sebab x perform dgn bagus time spm tp nak wat camna perkara dah berlalu terima jak la n berdoa jak agar result manTOp!!!

bulan 3 nie akan memberikan aq byk kejutan dlm hidup ini dan aq mengharapkan sesuatu yg baik2...1st result nak kuar....then "PLKN"...
cite psal plkn aq dpt kem millenium,beranag,slgr...ntah la nak ckp suka...memang best lar dpt p jauh2...tp yg x bestnya jauh ngan family...pening juga aq memikirkannya...samada nak tukar kem atau x???...family kata bagus dekat2 jak easy for them visit me...tp aq nak juga rasa angin baru...jumpa org baru...n pengalaman baru...aq nie klu part nak buat keputusan memang hancur...so aq try minta pandangan kwn2 ku....emmm....agak memberangsakan respon yg aq terima...
so....aq pown putuskan utk pergi ke selangor...bcoz...bukan mudah nak dpt peluang like this....sekali seumur hidup....walaupun aq akan terlepas beberapa perkara best kat twu nie...contohnya...my sister's wedding...majlis kecemelangan skool...pantun n forum yg dgr kabar....skul kami tuan rumah......aRRggghh!!!!........geramnya...tp aq percaya semua ada hikmahnya....amin....

adiOss!!!!
asTa La ViSta~~~~~

Sunday, February 22, 2009

PENDARATAN DI BULAN SATU PENIPUAN???

Hampir 40 tahun selepas angkasawan Amerika Syarikat (AS), Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan, kesangsian berhubung peristiwa bersejarah itu semakin hangat diperkatakan, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Sebahagian besar orang percaya bahawa pendaratan di bulan merupakan satu penipuan terbesar dalam sejarah manusia.

Siaran televisyen yang menunjukkan Armstrong turun dari tangga kapal angkasa Apollo 11 dan menjejakkan kakinya ke permukaan bulan kelihatan kabur dan kelabu.

Sehingga kini terdapat golongan yang percaya angkasawan AS menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969 sebenarnya diadakan dalam studio atau di sebuah gurun.

Menurut pihak pereka teori konspirasi, roket yang membawa Armstrong dan dua rakannya, Buzz Aldrin dan Michael Collins sebenarnya hanya mengelilingi orbit sebelum ia kembali ke bumi.

Pada 1979, ketika kali pertama teori konspirasi ke bulan muncul, tinjauan pendapat mendapati enam peratus rakyat AS percaya pendaratan di bulan adalah satu penipuan.

Dua puluh tahun kemudian, jumlah itu meningkat kepada 11 peratus.





Manusia sejagat, kata mereka tertipu dan terdapat bukti-bukti kukuh yang menyokong dakwaan itu.

Sejak Presiden AS, John F. Kennedy berikrar manusia akan sampai ke bulan dalam tempoh sedekad pada 1960-an, AS terdesak untuk mengatasi Rusia dalam perlumbaan ke angkasa lepas.

Pada musim panas 1969, Moscow mengumumkan akan melancarkan misi ke bulan dalam tempoh sebulan.

Namun, tekonologi pada masa itu masih lagi primitif.

Sistem komputer yang dihasilkan bagi program Apollo milik AS jauh ketinggalan berbanding teknologi komputer peribadi (PC) pada masa kini.

Sistem navigasi Satnav diguna pakai oleh kereta sekarang juga jauh lebih canggih berbanding komputer Apollo yang ditugaskan memandu arah bagi misi ke bulan yang jauhnya 400,000 kilometer dari bumi.

Pada tahun lalu, ketika George W. Bush menjadi Presiden, beliau mengumumkan cita-cita AS untuk kembali ke bulan.

Namun, beliau diberitahu bahawa aspek kejuruteraan bagi tujuan itu memerlukan persiapan sekurang-kurangnya 11 tahun.

Kini, ketika ulang tahun empat dekad misi bersejarah itu semakin hampir, Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) milik AS mendapat malu apabila menyedari semakin banyak pihak sangsi dengan kejayaan menjejaki ke bulan.

Di ibu pejabat NASA di Washington, kumpulan yang tidak mempercayai misi ke bulan itu digelar Penganut Penafian (HB).

Menurut HB, Amstrong sebenarnya menjejakkan kakinya di Area 51, sebuah pangkalan tentera di Nevada yang dirahsiakan daripada orang ramai oleh kerajaan AS.







Kawasan itu cukup besar untuk NASA menghasilkan latar belakang permukaan bulan.

Agensi persekutuan itu juga mendapat dana AS$40 bilion (RM144 bilion) bagi misi itu, cukup untuk membayar mereka yang terlibat dengannya supaya menutup mulut.

Menurut mereka, bagaimanakah seorang angkasawan dapat berjalan dengan matahari di belakang tetapi bahagian hadapannya diterangi cahaya sehingga jelas nampak sut angkasa lepasnya termasuk bendera AS di belakangnya.

Pencahayaan gambar itu begitu sempurna seperti dilakukan di dalam studio tetapi menurut NASA keadaan itu berlaku kerana pantulan cahaya bulan.

Menurut kumpulan HB itu, tiada satu bintang pun kelihatan pada setiap gambar manakala ruang angkasa lepas didapati hitam tanpa sebarang sebarang sinaran bintang.

Jelas HB, permukaan bulan berdebu menyebabkan tapak kaki angkasawan-angkasawan itu jelas kelihatan dan memang terdapat kesan tapak kaki pada gambar itu.

Namun, kenderaan bulan di belakang mereka yang memiliki berat 10 tan tidak meninggalkan sebarang kesan tayar.

Selain itu, bagaimana pula kapal angkasa seperti labah-labah yang mengeluarkan api dari beberapa roket pada strukturnya ketika hendak mendarat langsung tidak mendatangkan sebarang kesan terhadap permukaan di bawahnya.

Namun, kenapakah terdapat tapak kaki angkasawan manakala tiada kesan pendaratan kapal angkasa sedangkan graviti tidak ada di bulan.

Bendera yang dicacak oleh Armstrong dan Aldrin tidak menunjukkan bayang sedangkan bayang kedua-dua angkasawan itu, kenderaan bulan dan pelbagai jenis batu di permukaan di situ semua menunjuk pada arah yang sama.

Namun, NASA memberi alasan kejadian bayang arah yang berbeza itu adalah kerana gangguan perspektif bulan.

Gangguan itu berlaku apabila imej tiga dimensi dipaparkan pada gambar dua dimensi, kata NASA.

Beberapa bayang kata NASA, hilang kerana permukaan bulan memiliki sifat pelik di mana cahaya akan dipantulkan dari arah ia terpancar.

Namun, dakwaan bahawa misi ke bulan itu tidak berlaku terus diperkukuhkan oleh kenyataan seorang jurutera yang pernah ditugaskan untuk mereka bentuk roket Apollo, Bill Kaysing.

"Apabila saya menonton televisyen, saya dapat rasakan semua adegan tersebut adalah satu penipuan tak ubah seperti roket yang diturunkan dengan menggunakan wayar di dalam studio," kata Bill.

Pada zaman itu, katanya, manusia belum memiliki teknologi untuk misi pergi ke bulan dan kebarangkalian misi itu untuk menjadi kenyataan adalah 0.0017 peratus atau dengan kata lain, mustahil.

Seorang angkasawan pada tahun 1960-an, Brian O'Leary berkata: "Saya tidak yakin 100 peratus bahawa terdapat lelaki yang berjalan di bulan."

Pandangan Brian yang merupakan penasihat program Apollo selain pernah menjadi angkasawan memberikan satu tamparan hebat.

Selain bukti saintifik, terdapat bukti mudah untuk mempertikaikan kesahihan peristiwa bersejarah itu, jelas HB.

Aldrin yang kini berumur 78 tahun dan pernah menjejaki ke bulan pernah berbalah dengan seorang wartawan televisyen yang menuntut dia bersumpah dengan kitab Injil bahawa pendaratan di bulan itu bukannya satu penipuan.

Respons yang diberikan oleh Aldrin adalah dia menumbuk wartawan itu di bahagian hidung.

another new baby!!!

assalamualaikum..........

salam ceria buat yg menatap blog aq skrg nie...........

syukur alhamdullilah.......family ku bertambah lagi seorang.......

21 FEBRUARI 2009........my sist. selamat melahirkan baby girl tepat pukul 3.15 pm.........aq sempat melawat kak ku jam 5 p.m.........
my first impression time aq tgk kat kakak aq ......emmmm...........dia nie cool semacam je????...........mcm dah semalam dia bersalin walhal baru 3 jam berlalu.........hehehehehe.........x sangka btol.....sempat lagi dia ketawa.....
i know memang berat kesakitan yg dtanggung tatkala seorang ibu melahirkan anak......
apa2 pown baby tu dilahirkan sihat walafiat.........syukur......

NUR DAYANA BATRISYA




Sunday, February 15, 2009

valentine oh valentine : bangsa streotaip...


assalamualaikum........

salam cinta buat yg menhadap blog ku ini...kali nie aq nak sentuh psal cinta plak...
oooppppzzz!!!....apsal plak aq jiwang tetiba nie????

emmm....sebenarnya aq nak cite psal apa yg ku lihat sendiri dari mata ku...
semalam(14/2)....seorang teman ku mengajak ku utk ke bandar tp last2 minute aq cancel sebab aq memang jenis yg x suka jalan hari sabtu....psal pening arr aq tgk ragam manusia yg suka sgt menjadi streotaip nie.....gaya mereka x padan dgn situasi dan badan......emmm maybe dorang lupa kot "ukur baju kat badan sendiri"....or x da metre rule kot???.....hehehe......

setelah ku pkir balik teringin plak aq tgk ragam uda dan dara hari nie.....apa tidaknya hari nie kan Valentine......so...aq pown menyibuk la turun bandar ngan kak dan abg ku....jalan2 p beli barang dapur.....sempat la mataku nie meliar melihat pasangan2 yg asyik berkepit kehulu kehilr tanpa apa2 tujuan.....tepat sekali dugaan ku ....ramai sekali pasangan yg berjalan-jalan.....(klu dah kawin x pa la....lantak hang la nak wat pa pown....)......ada yg membawa bunga.....ada yg membawa coklat.....
tp apa yg menghairankan majoriti yg kulihat ialah org melayu....islam lg.....
x tau la dorang tau x apa cite sebenar disebalik motif utama Valentine itu diraikan????

disini saya selitkan serba-serbi mengenai hari Valentine.....semoga ia mampu memberi kesedaran ......sekiranya anda muslim sejati.....

VALENTINE DAY (HARI BERKASIH SAYANG)

Menurut pandangan Islam



Benarkah ia hanya kasih sayang belaka ?


“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).” (Surah Al-An’am : 116)


Hari 'kasih sayang' yang dirayakan oleh orang-orang Barat pada tahun-tahun terakhir disebut 'Valentine Day' amat popular dan merebak di pelusuk Indonesia bahkan di Malaysia juga. Lebih-lebih lagi apabila menjelangnya bulan Februari di mana banyak kita temui jargon-jargon (simbol-simbol atau iklan-iklan) tidak Islami hanya wujud demi untuk mengekspos (mempromosi) Valentine. Berbagai tempat hiburan bermula dari diskotik(disko/kelab malam), hotel-hotel, organisasi-organisasi mahupun kelompok-kelompok kecil; ramai yang berlumba-lumba menawarkan acara untuk merayakan Valentine. Dengan dukungan(pengaruh) media massa seperti surat kabar, radio mahupun televisyen; sebagian besar orang Islam juga turut dicekoki(dihidangkan) dengan iklan-iklan Valentine Day.

SEJARAH VALENTINE:

Sungguh merupakan hal yang ironis(menyedihkan/tidak sepatutnya terjadi) apabila telinga kita mendengar bahkan kita sendiri 'terjun' dalam perayaan Valentine tersebut tanpa mengetahui sejarah Valentine itu sendiri. Valentine sebenarnya adalah seorang martyr (dalam Islam disebut 'Syuhada') yang kerana kesalahan dan bersifat 'dermawan' maka dia diberi gelaran Saint atau Santo.

Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 - 270 M). Untuk mengagungkan dia (St. Valentine), yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.


Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mulai beransur-ansur hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'. Hari Valentine kemudian dihubungkan dengan pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis” yang jatuh pada tanggal 15 Februari.


Setelah orang-orang Romawi itu masuk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis' kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang' juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahwa waktu 'kasih sayang' itu mulai bersemi 'bagai burung jantan dan betina' pada tanggal 14 Februari.


Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat kata “Galentine” yang bererti 'galant atau cinta'. Persamaan bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahwa sebaiknya para pemuda dalam mencari pasangan hidupnya pada tanggal 14 Februari. Dengan berkembangnya zaman, seorang 'martyr' bernama St. Valentino mungkin akan terus bergeser jauh pengertiannya(jauh dari erti yang sebenarnya). Manusia pada zaman sekarang tidak lagi mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Di mana pada zaman sekarang ini orang mengenal Valentine lewat (melalui) greeting card, pesta persaudaraan, tukar kado(bertukar-tukar memberi hadiah) dan sebagainya tanpa ingin mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu.


Dari sini dapat diambil kesimpulan bahwa moment(hal/saat/waktu) ini hanyalah tidak lebih bercorak kepercayaan atau animisme belaka yang berusaha merosak 'akidah' muslim dan muslimah sekaligus memperkenalkan gaya hidup barat dengan kedok percintaan(bertopengkan percintaan), perjodohan dan kasih sayang.

PANDANGAN ISLAM

Sebagai seorang muslim tanyakanlah pada diri kita sendiri, apakah kita akan mencontohi begitu saja sesuatu yang jelas bukan bersumber dari Islam ?


Mari kita renungkan firman Allah s.w.t.:

“ Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya”. (Surah Al-Isra : 36)


Dalam Islam kata “tahu” berarti mampu mengindera(mengetahui) dengan seluruh panca indera yang dikuasai oleh hati. Pengetahuan yang sampai pada taraf mengangkat isi dan hakikat sebenarnya. Bukan hanya sekedar dapat melihat atau mendengar. Bukan pula sekadar tahu sejarah, tujuannya, apa, siapa, kapan(bila), bagaimana, dan di mana, akan tetapi lebih dari itu.


Oleh kerana itu Islam amat melarang kepercayaan yang membonceng(mendorong/mengikut) kepada suatu kepercayaan lain atau dalam Islam disebut Taqlid.

Hadis Rasulullah s.a.w:“ Barang siapa yang meniru atau mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum (agama) itu”.
Firman Allah s.w.t. dalam Surah AL Imran (keluarga Imran) ayat 85 :“Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

HAL-HAL YANG HARUS DIBERI PERHATIAN:-

Dalam masalah Valentine itu perlu difahami secara mendalam terutama dari kaca mata agama kerana kehidupan kita tidak dapat lari atau lepas dari agama (Islam) sebagai pandangan hidup. Berikut ini beberapa hal yang harus difahami di dalam masalah 'Valentine Day'.


1. PRINSIP / DASAR
Valentine Day adalah suatu perayaan yang berdasarkan kepada pesta jamuan 'supercalis' bangsa Romawi kuno di mana setelah mereka masuk Agama Nasrani (kristian), maka berubah menjadi 'acara keagamaan' yang dikaitkan dengan kematian St. Valentine.


2. SUMBER ASASI
Valentine jelas-jelas bukan bersumber dari Islam, melainkan bersumber dari rekaan fikiran manusia yang diteruskan oleh pihak gereja. Oleh kerana itu lah , berpegang kepada akal rasional manusia semata-mata, tetapi jika tidak berdasarkan kepada Islam(Allah), maka ia akan tertolak.

Firman Allah swt dalam Surah Al Baqarah ayat 120 :“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka.

Katakanlah : “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.


3. TUJUAN
Tujuan mencipta dan mengungkapkan rasa kasih sayang di persada bumi adalah baik. Tetapi bukan seminit untuk sehari dan sehari untuk setahun. Dan bukan pula bererti kita harus berkiblat kepada Valentine seolah-olah meninggikan ajaran lain di atas Islam. Islam diutuskan kepada umatnya dengan memerintahkan umatnya untuk berkasih sayang dan menjalinkan persaudaraan yang abadi di bawah naungan Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang. Bahkan Rasulullah s.a.w. bersabda :“Tidak beriman salah seorang di antara kamu sehingga ia cinta kepada saudaranya seperti cintanya kepada diri sendiri”.


4. OPERASIONAL
Pada umumnya acara Valentine Day diadakan dalam bentuk pesta pora dan huru-hara.
Perhatikanlah firman Allah s.w.t.:“Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaithon dan syaithon itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya”. (Surah Al Isra : 27)

Surah Al-Anfal ayat 63 yang berbunyi : “…walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia (Allah) Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”.


Sudah jelas ! Apapun alasannya, kita tidak dapat menerima kebudayaan import dari luar yang nyata-nyata bertentangan dengan keyakinan (akidah) kita. Janganlah kita mengotori akidah kita dengan dalih toleransi dan setia kawan. Kerana kalau dikata toleransi, Islamlah yang paling toleransi di dunia.


Sudah berapa jauhkah kita mengayunkan langkah mengelu-elukan(memuja-muja) Valentine Day ? Sudah semestinya kita menyedari sejak dini(saat ini), agar jangan sampai terperosok lebih jauh lagi. Tidak perlu kita irihati dan cemburu dengan upacara dan bentuk kasih sayang agama lain. Bukankah Allah itu Ar Rahman dan Ar Rohim. Bukan hanya sehari untuk setahun. Dan bukan pula dibungkus dengan hawa nafsu. Tetapi yang jelas kasih sayang di dalam Islam lebih luas dari semua itu. Bahkan Islam itu merupakan 'alternatif' terakhir setelah manusia gagal dengan sistem-sistem lain.


Lihatlah kebangkitan Islam!!! Lihatlah kerosakan-kerosakan yang ditampilkan oleh peradaban Barat baik dalam media massa, televisyen dan sebagainya. Karena sebenarnya Barat hanya mengenali perkara atau urusan yang bersifat materi. Hati mereka kosong dan mereka bagaikan 'robot' yang bernyawa.


MARI ISTIQOMAH (BERPEGANG TEGUH)
Perhatikanlah Firman Allah :
“…dan sesungguhnya jika kamu mengikuti keinginan mereka setelah datang ilmu kepadamu, sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk golongan orang-orang yang zalim”.


Semoga Allah memberikan kepada kita hidayahNya dan ketetapan hati untuk dapat istiqomah dengan Islam sehingga hati kita menerima kebenaran serta menjalankan ajarannya.

Tujuan dari semua itu adalah agar diri kita selalu taat sehingga dengan izin Allah s.w.t. kita dapat berjumpa dengan para Nabi baik Nabi Adam sampai Nabi Muhammad s.a.w.

Firman Allah s.w.t.:
“Barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya maka dia akan bersama orang-orang yang diberi nikmat dari golongan Nabi-Nabi, para shiddiq (benar imannya), syuhada, sholihin (orang-orang sholih), mereka itulah sebaik-baik teman”.


Berkata Peguam Zulkifli Nordin (peguam di Malaysia) di dalam kaset 'MURTAD' yang mafhumnya :-

"VALENTINE" adalah nama seorang paderi. Namanya Pedro St. Valentino. 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi ini umumkan atau isytiharkan hari tersebut sebagai hari 'kasih sayang' kerana pada nya Islam adalah ZALIM!!! Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine. Semoga Anda Semua Ambil Pengajaran!!! Jadi.. mengapa kita ingin menyambut Hari Valentine ini kerana hari itu adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol..


adiOs!!!!
asta La ViSta,,....

Monday, February 9, 2009

huhuhuhu.......shopping!!!!

aloooo!!!!!

appy btol hari nie..........hahahahha.....

1st nak p bandar sekadar nak beri borang sspn c es ....(org gagah!!!...puik!)......
n then cadang nak p beli kasut hari nie...........
so.....kami pown p survey kasut......adalah satu nie melekat.....ok....set nanti klu nak balik baru beli...........

then kami jalan2.....p Grace plaza.....jumpa plak..... nas, Ckin, Koko, n adika(tambah berisi.....hehehehe.....bahagia mungkin...hahaha).....

aq sms c Mar....psal Es ckp dia ada d bandar ngan zamilah......aq pown ajak la dia mana tau mau ikut kami p Eastern.....hehehe......rupanya mau......jd set kami jumpa kat depan mpt.....naik bas....aq, es, mar, zam...n s'orang lg pompuan kwn zam maybe......menuju eastern utk menghambur...........hahahaha......

what a suprise!!!!...........aq jmpa cg andi......my primary school teacher....kira cg favourite la.........hahahahaha.......cg nie still sama mcm dulu(mesra).....dia x lupa pown kat aq....hehehehehe.......

aq pown apa lg kat eastern tu shopping lar..........
aq angkut belt n sunglases(rayban)...........



abis tu km pown balik bndr.......aq n es.....p solat .....then p makan kat southern.....kenyang gila!!!............aq bantai tuna epi.......rindunya ngan roti nie.....teringat plak time tuition dulu.........asal rest jak mesti mkn tuna epi....apa tidaknya kedai tu kat bwh class tuition jak....huhuhuhuhu

ok perut dah isi.......nak p beli kasut plak............
adeh!!!!.............damn!.......kedai tu tutup.............
lupa plak hari nie kan cap Goh mei......kedai cina half day jak......
telan liur lah aq nak pkai kasut baru........hahahaha.....
then aq n es pown balik ............(aq balik dgn hampa).........hahahahaha

aDiOs!!!!!!!

new baby!!!!

salam....

when i wrote this post i'm feel very hapy....coz bertambah la lg family member ku.....

8 february 2009

pagi tu aq bangun bukan seperti hari2 yg lain....apa x nya......awal2 pagi lg ....around 6 am.....bapaku dah kejut kan semua org.....yg aq perasan cara dia kali nie x spt biasa.....suspen juga aq awal2....aq terus bangun....(terkejut)....
rupanya kak ipar ku dah nak bersalin......HAH!!!......semua jd kelam-kabut....tp aq masi blur.....duduk....n then perhatikan gelagat org....hahahahha........

lama juga kak ipar ku kat hospital tu tunggu nak bersalin........bab air ketuban blom pecah lg.......ale2 jam 4.15 pm kak ipar ku selamat melahirkan.....syukur ...alhamdulillah.....BABY BOY!!!....


apa yg paling best nama baby boy nie aq dberi penghormatan utk memilihnya....hehehehe

MUHAMMAD SYAMIL ZUHAIRY @ A_ry




Tuesday, January 27, 2009

dunia baru???

salam syunk kat semua....muah!!!!....
wassup people.....emmm lamanya x on9 ...dah dekat 1week x on9....bz ckit psal gue baru jak masuk kat satu "dunia baru".....hehehehehe.....apa tu?????

sebenarnya apa yg aq maksudkan ngan "dunia baru" tu....ialah..........(trep2 lanjik lagi.....ekekekeke)......ialah.......aku skunk dah keja.....hahahahahaha.....setelah sebulan aku memerap kat umah....akhirnya......segala kebosanan ku hilang....hhahahaha!!!!!.................

skunk nie baru aq bole on9 sbab aq balik keja awal hari nie.....lgpown sok aq off duty.....huhuhuhuhu.......aq sampai umah td dah dekat jam 7.....sampai2 je aku buka pintu.....aku tgk my 2nd sister ada kat depan tv dgn perut yg tgh tunggu meletup.....(emmmmm x sabar nak baby baru....huhuhuuhu.....aku kan daddy hawts!!!).....pas tu aku solat magrib....then aku lantak 2-3 keping roti sbab dah lapar sgt .....hehehehe....(luckily roti coklat.....nikmatnya aku makan....hahahah)....
aku p mandi.....then makan lagi.....(makan kan hobi baru ku....hhehehe)....makan malam lah.......malam nie kira balas dendam la.....piring aq penuh giler sioT!!!.......abih jak makan aq trus p tido.....hahahaha....(ish2...perut ku makin boroi!!!)......tido 2 jam....aq bangun on9.......hehehehehe.....windunya kat my lappy......ok .....aq nak cite.....apa yg terjadi kat aq dalam 1week....ago.....start time aq interview ......

19/1
sebelum tue(tanggal 17/1) aq dpt fon call dari parkwell dorang suruh p interview tanggal 19/1.....jd aq pown ckp ok.....aq tanya kat Es dia ckp dia pown dpt interview.....hehehehe......kami kan hantar borang sama2....jd dpt pown sama2 la......malam sebeum interview tu.....aku tido jam 3 am ...hahahaha......aku layan MS ngan abg amie......then morning tue aku cam biasa selalu terlewat......kesian kat Es terpaksa tunggu aq kat MARA tu.......kami pown p interview tu.....sampai jak kami disuruh p naik lif kat tingkat 4....rupanya kat atas tu ada ofis.....bole tahan la....tp a bit messy...tau la.....org masuk-kuar sini sana.......kami pown tunggu giliran nak masuk dalam bilik miss Ivy(bos).....then aq punya turn......ketuk pintu....hello......hahahahha......nie dialog 1st time aq masuk bilik tu

aq: hello miss
miss bos: hello adik.....itu pintu kasi tutup(slanga cina ckit)

hahahaha......aku punya gabra.....masuk je dah kena sound.....muka miss boss tue semcm je....aq tgk......pas tue....dia tanya la soalan2 cepu mas.....aq pown menjawab ngan tenang.....dia suruh soknya tu turun keja......syukur la akhirnya dpt jugak keja.....huhuhuhuhuhu.....bole aq shopping ....bab aq terfikir nak ubah dressing ckit......so of course lah need money kan.....aq x nak susahkan org....jd pandai2 la cari duit sendri.....abis interview aku ngan Es p jalan2.....singgah kat bundle sbab nak cari baju putih pakai keja.....dpt juga aq baju putih tu.....bole tahan la.....kain dia licin....harga pown.....jimat kos.....hhahahahaha.....pas tu Es bawa aku kat 1 kedai baru......wah!!! bajunya chantek2 giler.....aq check poket duit ku masi ada.....so apa lagi.....aq terpandang satu baju putih poolsmith.....plus hijau2 daun pandan......aq pown angkat baju tue......

20/1
8.30 aq p parkwell dorang suruh terus p tingkat 4.....aq punya la panas samapai kat atas aq kena turun balik.....psal aq lupa bw naik punch card tue....ish!!!!....aq pown ngan nervous nya naik balik p ofis tu......pas abis baca rules dlm kertas tu(undang2 nya kalah2 kat skul)....kami masuk bilik miss boss....kami semua 7 org.....then miss boss ckp2...dsbabkan chinese new year kami kena keja full time start hari tu....hingga hari ahad.....emmm...kami pown ok jak.........pas tue.....kami p tingkat 2 .....tempat kami perlu pegi......p counter masing....kami d sambut oleh kak nana.....supervisor kat floor tu....aq d campak kat counter EMILIO VALENTINO.....huhuhuu.....dari nama pown dah tau.....brand yg ada class.....mcm tau2 jak dorang taste ku.....hehehehe.....tp brand tue.....utk beliau2 lah.....x pa yg penting ada class.....aq pown berkenalan ngan promoter ku.....kak celine....(ala2 celine dion ....gitu...)..........kakak nie dah berumur tp klu tgk dari luar mci muda lagi......tp suprise anak dia yg 2nd seumur ngan aku....hahahahahahah......so dah bole panggil auntie pown.....tp utk keselesaan aq just call dia "kak"....aku pown pandai la cari keja.....aku dgn trepnya menyapu....hahahaha....wat pa nak malu.....d citu ramai jugak laki yg menyapu.....lgpown dah memang keja aq kat umah menyapu.....heheheheeh......tiba2 ada kakak tu panggil kami p bilik adp.....jumpa kak nana.....dia pown terangkan tugas2 kami.....dia nasihat ckit.....datang utk keja bukan main2.....biasa la...kan kanak2 riang baru habis skul.....tempiasnya masi ada lagi....hehehehehe.......then semua ok.......hari tu aq balik jam 10.....punya la penat.....1 hari kena berdiri jak......

(malaz nak cite satu2......aq buat summary jak la.....)

hahahaha......sapa sangka....pas beberapa hari aq keja .....dah dpt surat layang....pergggghhhh!!!!......ada minah nie minat kat aq...(S bukan nama sebenar).......gila!!!....dah la tua dari aku...siap bagi kertas ada luv2 lagi....hahahaha(x tahan gue).....apa lagi aq jual mahal la......she is not my taste.....bukan nak berlagak.....aq malaz nak bg org harapan...klu sekadar main2 je.....hahahaha........
then aq dgr2 kak nana(supervisor) ckp........yg budak part time emilio valentino.....(aku la).....bagus bab x jalan2 kaunter.....then x byk ckp......hahahaha....bukan ckp besar tp aq dengar kak beche kasi tau aq.......well aq kan profesional.....time keja kena keja.....time main lantak la ko nak wat pa.....

tp akhirnya aku menunjuk kan belang ku yg sebenarnya.......hahahaha......aq start dah .....tp masi terkawal......alah....dah xramai customer pown....so aku pown jalan2 lar kat kaunter org.....buhsan....

hhehehehe.......best juga sebenarnya keja kat pakwel nie.....bole tgk mcm2 perangai org......baru la aq tau ada org camnie....ada camtu.....
and then aq dpt kwn baru......hehehehe.....best juga rasanya....makan tepi jalan(ini kes dah lambat nak msk keja after rest....n kes lapar.....)

pejam celik 2x.......dah end of january which is 31/1......
31/1 hari sabtu.......rupa2 nya hari tu aq last day keja.....aq pown baru tau....aq tau pown 30 minit sebelum balik......terkilan pown ada.....
actually begini......dorang suruh aq continue until 20/2.....bab kakak promoter ku nak amik cuti for 8 days..........tp aku tolak.....(adala sebabnya)...
maka berakhir la cite ku kat ctu.........yg penting sekali aq dpt experience.....n sekurang-kurangnya klu org tanya dah pernah keja?......bole la aku ckp.....yup dah pernah.....hahahahha..........psal gaji aq x kisah sgt....hahahaha(bole la aq beli kasut baru........huhuhuhuhu).......

ok la......thx 4 reading my story lorry.....hehehehe

adios!!!!


nie la rumah aq selama 12 hari.......huhuhuhuhu

Friday, January 16, 2009

aq windu kat.....

emmm......sebenarnya aq malaz nak post nie.....leceh lar.....tp d sebabkan x de keja....ku gagahi kugak....(ceh!!!!)
cam biasa lar idup ku yg membuhsankan nie.......damn!!!!
dah lar new year ku rosak.....apa tak nya....awal2 thn dah kena chicken pox!!!....tp aku reda jak.......(walaupown dlm hati ku nie.....sakit klu nampak cermin....mukaku!!!)
hari nie cam biasa aku buka fs...MS....ym...blog....n aq p sign in kat SN(supernooberz)....ntah apa benda aq main redah jak.....rupanya dlm tu byk budak sapel twu......oooooo......layan je.....
pas tu aku p check plak site PLKN mana tau penempatan for 2nd group dah ada....tp hampe....x da lagi.....lembab lar.....bila jugak nak kuar nie?????
then aku check site airasia plak....tgk2 tiket klu ada murah....tp haram x de yg murah.....nyesal aku x beli hari tu....rm50 jak 26/1 nanti.....nyesal bangat gue!!!!
bila la aku p KK nie?????........aku mau p audition af!!!!!!,.....hahahahaha............
emmm?????........ terpikir plak aq mau tanya ibuku lagi....psal nak amik lesen.....bagus jugak kan..???....klu amik lesen x payah la aq p KK....bukan ada pa2 pown kat sana yg ada aku dikurung kat IKBN tu....hahahahahah.....nanti aku test tanya balik mana la tau.....bole kan????.....doakan jak la.....hehehehehe......

time aku bukak fs td ada plak c baby......teringat plak aku tiba2 time skul.....x sah klu aku jumpa ngan dia aku tak usik.....x pown mesti aku sengaja cari pasal....n then gaduh2 manja.....hahahahaha........bukan dia jak la aku windu.....aku windu kat semua kwn aku.......oooo ma' fren i missed u a lot!!!!!..........biasa la aku kan laki paling kecoh klu kat dlm kelas.....(tp ada time nya la aku havoc!!!).....sebenarnya aku sengaja buat bising kadang2....saja supaya org ingat kat aku....hahahahahaha....kan aku gila glamour ckit....(ckit jak ya!!!!)....utk melepaskan windu ku.....aku cadang nak p skul....jalan2.....tp tunggu la dulu muka ku nie kembali hensem....hahahahaha.........lagipown cg azam dah memanggil aku psal pantun nie........yes!!! skul ku tuan rumah tahun nie......bole la....aku sibukkan diriku nanti.....hhahahahaha......well ini kan wakil sabah last year yg menangis kat perlis tu....hahahaha....(ceh!!! kekwat btol!!!).......

lagi satu aku nak cite nie......hahahahaha.....akhirnya....miss orange....tanya kabar aku time aku bukak ym td hahahahaha.................aku sangka dia x nak kwn ngan "mr. perfect"....nie????....itu gelaran yg dia bg kat aku......lama OOOO.....kami x keep in touch......aku saja malaz nak pujuk.....aku rasa cukup say sorry....ok la.....lantaq dia nak accept or x......tp klu dah nama kwn .....gaduh2 mesti ok balik kan.....hahahahahaha......tulah aku saja x pujuk.....aku tau ending nya mesti camnie......huhuhuhuhuhuhu.................



nie antara org2 yg aku windu sgt......ada 2....3 ....org tu x sgt lar.....tp benci adalah!!!!.....psal sumbunk sgt.....oi!!!! p lar.....ko....

Monday, January 12, 2009

jiwa ku berkata-kata...




tiada kata mampu digunakan

untuk ku tafsirkan kebodohan itu

hanya kerana tanah di bentala yang fana

sanggup kekejaman terus dijulang



lagak umpama majnun

meronta-ronta melontar mortar buta

utusan ditiup cerita lara bersalut darah

jemputan maut sudah terpatri

kepada jasad berjiwa walang



si kolar tebal

terus terdiam

duduk....memandang...

atau cuma berpura-pura

menjadi tulang belakang disebalik cerita

atau menguncup sebelum berkembang

risau menjadi mangsa kelak



yang sealiran

hanya doa mampu ku kirim

agar ababil turun membawa batu-batu api

melontar mereka yang jahanam

agar musnah bersama dosa mereka

agar yang tidak bersalah terbela

agar dunia aman kembali



namun mampukah fantasi diubah

menjadi realiti yang sangat dipinta

walau cuma fatamorgana

pasti ada noktahnya

tapi hanya yang Esa tahu

bila...

bagaimana...


doa buat palestin.....



terpanggil aku utk menukil tentang masalh yg sedang menimpa rakyat palestin nie.....ntah la.....aku pown x arif sgt ngan politik nie......tp atas nama kemanusiaan aku tampil menuntut pembelaan utk palestin....lebih2 lagi mereka seagama dgn aku dan ALLAH adalah tuhan kami.....klu org lain sibuk buat tunjuk perasaan tanda benci mereka terhadap israel.....tp aku rasa luahan hati ku di sini sdh ckp menunjukkan kebenciaan aku terhadap tentera zionis........

ntah apa yg mereka mau sebenarnya.....nak kata gaza tu besar x jugak, hasil bumi pown x da pa2 pown......tp napa nak serang........setakat hari nie hampir 900 org menjadi mangsa....3000 org plak cedera......sedangkan pihak israel baru 23 org yg mampus.......

bila jugak dorang nie mau berhenti......wat pening kepala jak.....PBB pown nama jak badan keamanan tp jd patung jak tgk2......(napa takut ka jugak???? atau ada birokrasi dalaman disitu????....ntah la....)...........mungkin dorang nie akan berhenti klu dah trn burung2 ababil kot???mcm yg Allah wat kat tentera bergajah abrahah......apa2 pown aku akan terus mendoakan rakyat palestin....lebih2 lagi aku paling benci nampak org yg x berdosa....mati cam tu je......dorang nie pkir la .....tuhan dah beri otak x guna..........kan bagus klu hidup aman.....x da perang2 nie.......ntah la.....tunggu la aku jd ketua PBB k.....hehehehehe.......(bila la tu ya???)

tu jak aku nak ckp.......apa2 pown ini cuma pendapat aku.......sebagai seorang manusia yg berperikemanusian.......

Sunday, January 11, 2009

sayonara 2008....i alwayz missed U






Memang btol la masa tu mengalir mcm air kat sungai……emmmm……x sedar plak…..dah nak say Gudbye plak kat 2008….hehehehe……mcm mana nak mula ya…….?????........mcm2 perkara berlaku kat tahun nie……I call this year : ‘’tahun pembelajaran dlm hidupku’’…….napa aku choose title tu????......adala sebabnya kena baca sampai abih baru terjawab….apa awak nak tau tu?????hahahahaha……
Mcm biasa awal tahun msk skul….kelas aq kat 5B…..apa yg lucunya klu awal tahun nie….biar dah kenal pown masi nak malu2 kucing…..puiK!!!!!......malu2 konon…..padahal ?????.......then belajar…..start bulan 1 juga la aku dah mula training utk pantun skul…hahaha….dah 5 tahun skul kami ikut pertandingan nie tp x pernahnya nak menang….aik?....tahun nie plak menang….sampai kebangsaan lagi tu….wah!!!!...kira kami nie ‘perintis’ la utk pantun skul…..(tgk la juga sapa pemantun utama……cEh!!!!)…..emmm…..dalam berpantun juga la aku dpt belajar sesuatu….iaitu usaha yg terus-menerus akan membuahkan hasil yg bagus….(tp kat akedemik cukup ka usaha ku????)….dlm pantun baru la ku rasa camna susahnya hendak mendaki untuk sampai kat peringkat kebangsaan…..ialah selama ini kan aku menumpang jak p kebangsaan(jadi simpanan)……kenangan berpantun nie akan ku ingat selama-lamanya…..start kat balung, KK, hinggalah kat perlis…oh ya lupa plak kat langkawi juga………..
Klu td psal pantun skrg cite psal debat plak…..hahahahaha…..ini lagi satu…..peristiwa gila yg aku buat…..camna x gila…….bayangkanla dalam minggu yg sama aku bertanding utk 2 competition….nasib ada yg sangkut……klu x ramai la mulut laser….mengutuk…..apa x nya…..isnin tu habis jak menang pantun….malamnya tu kepala masi pening mcm nak pecah habis pantun ,aku turun kat skul malam…..hahahaha….mcm mau pecah kepala…….pas tu malam tu juga aku tau aku jd 3rd debater…..(HAH!......gila mana pernah aku berdebat tgk jak pernah la)…..asalnya aku Cuma simpanan jak tp cg2 x rasa org yg sepatutnya jd 3rd debater tu bole buat……(mr. R)….apa tidaknya dia sendiri ckp ngan aku sebenarnya dia pown x mau jd 3rd debater tu……ish! sudahla position tu paling susah bg ku kat dalam debat….psal text semuanya kena spontan berdasarkan battle time tu juga………..syukur la berkat keberanian ku….aku mampu juga buat……walaupun 1st time aku berdebat tp byk la juga org puji…..but aq rasa aku bole buat lebih baik…..kan 1st time…..hahahaha…….kami kalah ngan musuh tradisi smk tawau(sendiri mau ingat la) alasannya kami terlalu emosi ….konon……dorang x Nampak ka kat parlimen tu lagi emosi berdebat…..sampai guna bahasa kesat lagi……opppz!!!!!......(terlebih sudah)…..yg sakit hati lagi tu…..dengar2 beza markah 1 jak……HAH!!!!!........x tau la…..apa2 je!!!!!
Skrg aku nak cite kisah seedy plak……L…..sedih ka??????.......psal forum remaja……klu last year aku p putrajaya tuk forum tp tahun nie…..habuk pown x da……hahahaha…..iyala ada ka aku x terpilih jd wakil skul……paling malu tu…..diumumkan kat perhimpunan lagi tu……time tu byk la aku dengar suara2 sumbang…..(alah xkan dah p kebangsaan last year tahun nie x plak…..’’’’sengal!!!!’’’)itu antaranya…..tp aku tahan jak……sabar……ada hikmah tu……..yg paling aku x paham napa aku x dterima……aku mau sebabnya……bukan x puas hati …tp utk aku perbaiki diriku…..manala tau sok lusa …..aku ikut lagi forum……iyaka??????.......hahahahahahahahaha……..
Ooooo ya…..lupa plak aku sempat juga ikut dragon boat…..hahahahahah…..kurus kering begini pown ikut tau………tp last2 kena buang……hahahaha…….aku terpaksa pilih antara pantun ngan dragon boat….psal time tu dua-dua pertandingan tu ‘clash’…….aku masi ingat lagi kata2 seorang guru kat aku time aku training fitness …..”emmm…..azlan x apa-apa ka training nie???....jgn gara2 kaki….mulut terjejas plak….”…….apa maksudnya tu ya???......sentap juga aku…..sampai kena tegur….iya la aku pown satu….bgatal lg mau p ikut dragon boat tu…..pertandigan pantun kat KK tu x lama lagi……skul harap sangat bole menang……jadi aku pown putuskan utk pilih yg terbaik utk aku…..alah ukur baju d badan sendiri la……buat apa yg kita bole……x sia-sia pown aku wat pilihan tu…..menang jugak kat kk tu akhirnya……syukur……

Aku nie asyik cite psal kokum jak…….SPM apa cite…….oh tidak!!!!!aku terlalai seketika……adakah aku x ambil berat sgt dgn benda yg akan menentukan my future…….bila pikir2 balik menyesal pown ada…..kalaula aku focus kat akademik…..mesti aku pandai ckit……hahahahaha…..apa tidak…..emmm….benda yg aku nak kasi tau nie x da org sedar sebenarnya……exklusif nie…….hahahaha….sebenarnya bila ku tgk balik buku laporan akademik ku…..yg kuning tu……result ku rupanya MENURUN dari early year until trial exam……..hahahaha…….apa mau jadi nie!!!!!!!....ckp nak jadi doctor!!~!!!!!.........tp perkara sudah berlalu …..skrg nie tawakal jak la…….kertas jawapan pown aku dah jawab semuanya……doa jak byk2……..agar result ku bole membantu aku capai impian ku………target ku klu bole nak 10a1 ….perggghhhh!!!!!……………!!!!........hahahahahaha…….bole ka?????

Ada lagi aku nak cite nie…….tahun nie la jugak memberitahu aku…..rupanya punya la susah nak cari keja……Huzzzzh!!!!.......letih tau…….nak cari keja……kena tebalkan la muka nie …jd x tau malu Tanya…..”cik, kat sini ada keja kosong ka”…….abis gambar ku hantar resume…….semua minta gambar ku yg hensem tu….hhhuhuhuhu………ntah dpt ka x……moga2 sangkut…..1 keja kat aku……bosan tau tinggal kat umah nie…….x jugak aku bole gemuk…….biar makan byk…………hahahahaha!!!!!!!

Apa lagi ya nak….cite?????.......o ya…..skrg nie aku tgh confused ……tetiba jak cita2 ku yg dulu muncul kembali……nak jadi pramugara konon…….ntah…..minat plak aku nak jadi FA…….tp aku cadang klu bole aku nak jd FA dulu pas tu….klu aku dah puas keja kat awan biru tu……I continue la my studies p amik medic…….jd x la juga bergantung sgt kat duit org tua……psal mesti mahal nak amik medic tu…..nak harap duit kerajaan….ntah la bila nak tolong aku………kan bagus duit kos PLKN yg aku bakal pegi tu ….kerajaan gunakan utk aku sambung pelajran ku……..x la aq frust sgt……..apa tidak nya dream ku nak masuk A-level berkecai……ale-ale aku dah dterima masuk aku p tolak plak…….cian plak aku ngan ibu ku…..byk OOO pkai duit nak masuk sana………………….sekali lagi aku ingatkan diriku…..semua ini ada hikmahnya……betul2222……….
Tu jak la aku nak cite psal ……tahun 2008 nie……mcm2 rasa ada….kat tahun nie……..ada rasa oren….peria…yg pahit2 tu…..manis2….ahahahaha…..rasa cinta….oppppzzzz!!!!!!...’cinta’????....dah ada calon ka????rasanya la……tp kan aku dah kata…..aku setia menanti putri kayangan…..ceh!!!!.....taste tinggi …..siOt !!!!!!........anak raja tu……masalahnya adaka????ntah mana tau kan…..jodoh bukan kat tangan aku…………..huhuhuhuhuhuhu………..amin jak la…….apa2 pown tahun nie menjadikan aku aku lebih matang…..blom matang sangat la………masi byk lagi aku kena hadapi kat depan tu……..byk lagi halangan aku kena redah……kena lompat, lari, merangkak….hahahahahahahh……..bubye 2008……aku kan sentiasa merindui mu……muahxX!!!!!!!!....................to 2009 wait for me……aku nak gegarkan dunia plak next year………….hahahahahahaha……….wait for me???????something surprise will happen……….apa tu??????...............tunggula…………..ok la…….thx for da’ reading…….leave la comment……..klu senang ttu….
asTa La VisTa!!!!!!!!adios….
from: princeparadise……with luv…..peace yo!!!!!