Pages

Tuesday, December 7, 2010

Foto : Matahari Esok

picture by laskarputih : senja di alexandria

kami hambaMU menadah keampunan terhadap dosa yang tidak sempat kami taubati
matahari tidak akan mampu berhenti untuk terbenam
kerana bulan tidak sabar hendak bercahaya
tapi ESOK pasti matahari akan kembali jika mendapat izinNYA
moga matahari esok lebih terang dari sebelumnya
moga matahari esok lebih indah dari sebelumnya
moga matahari esok lebih bermanfaat dari sebelumnya
kerana harapan telah teguh aku pacakkan
ingin menuju destinasi yang lebih gemerlap

inilah muqaddimah epilog hidup baharu

-salam maal hijrah 1432H-

aqlan zaim
0148AM
071210
"Seluruh Mahabbah" - Amer Munawer

Monday, August 30, 2010

Foto : Merenung impian...

impian dicipta bukan sekadar untuk direnung tetapi untuk digapai ~ picture by laskarputih


Jika ku idamkan

pasti ku letakkan dalam kotak impian

untuk ku hantar kepada sang cita

supaya mudah untuk digapai oleh realiti

moga apa yang diimpi ada manfaat kepada agamaNYA



Wednesday, July 28, 2010

Motivasi : Kitalah pemburu itu


kita yang menentukan diri kita ~ picture by enkuu of deviant art

CERITA ini terbina hasil daripada gabungan ayat-ayat yang disusun oleh barisan kata-kata yang terbentuk daripada susunan huruf-huruf yang terjalin daripada rantaian garisan yang disambungkan oleh titik-titik hitam yang sudah pasti tidak kita pandang pabila ia berdiri sendiri......namun titik-titik itu lah yg mampu menembusi hati2 kita

Namun untuk meneruskan cerita kita biarkan sahaja aksara itu membicarakan segalanya.....


(cerita asal drpd salah seorang guruku di bangku sekolah yg banyak mengajar aku erti seni - http://5a2009smkt.blogspot.com/2009/02/pemburu-dan-sarang-labah-labah.html)

Begini...Satu hari selepas hujan di awal petang, ada seorang pemuru yang asyik memburu. Tidak ada lain dalam fikirannya selain dari hari buruan yang bakal diperolehnya pada hari itu. Dia berjalan dan terus berjalan sepertimana hari-hari biasa, untuk memburu.

Dalam tak sedar, rupa-rupanya pemburu itu sedang diintip oleh seekor harimau.Apa lagi, kali ini harimau itu pula yang memburu pemburu itu. Lucu!!! Kalau selama ini pemburu itu memburu tapi sekarang pemburu itu diburu. Dia lari sekuat-kuatnya. Harimau semakin mengejar. Mujur si pemburu sempat melihat sebuah telaga yang berada berhampirannya.

Apa lagi, segera dia terjun ke dalam telaga itu dan mujur, dia sempat berpaut pada akar yang terjuntai di dalam telaga itu. Harimau iu mengelilingi mulut telaga dan sesekali menjenguk ke bawah. Pemburu sangat takut, takut sekali. Sesekali harimau itu mengaum dengan kuat kerana perutmya sudah begitu lapar dan dia terbayangkan nikmatnya meratah daging manusia.

Si pemburu melihat ke bawah pula. Di lantai telaga, ada seekor ular besar yang sudah bersedia mengangakan mulutnya sambil lidahnya terjelir-jelir.


Pemburu tambah ketakutan. Di atas harimau, di bawah ular. Dia terbayangkan dirinya, apakah menjadi makanan salah satu daripada haiwan ganas itu. Si pemburu akhirnya tersedar, ada lubang rahsia di dinding telaga itu. Lubang rahsia itu mampu membawanya keluar dari telaga tersebut. Ya, hanya dengan masuk ke dalam lubang rahsia itulah dia dapat menyelamatkan diri daripada harimau dan ular.


Si pemburu menghampiri lubang rahsia tersebut. Dia ingin mnyelamatkan dirinya. Namun, dia menangguhkan niatnya apabila terlihat, di dada lubang rahsia itu terdapat sarang labah-labah yang sangat cantik. Tambahan pula, percikan air hujan yang masih bergantungan melakat di dada sarang labah-labah, kelihatan cukup indah dan berwarna-warni disuluh cahaya matahari. Si pemburu benar-benar terpegun.


Pemburu menangguhkan niatnya untk masuk ke lubang rahsia. Dia terasa rugi jika sarang labah-labah yang indah itu dimusnahkan. Dia cukup terpukau dengan keindahan sarang labah-labah yang bersifat sementara itu.Namun, pemburu tidak sedar. Akar tempat dia berpaut, menjadi semakin rapuh. Ada dua ekor tikus sedang mengacip akar yang dipautnya. Akar tersebut menjadi semakin genting.


Harimau masih kelaparan dan berlegar-legar di atas sana. Ular masih menjelir-jelirkan lidahnya yang bercabang. Tikus masih terus megacip akar tempat si pemburu berpaut hinga menjadi semakin genting dan genting. Manakala pemburu, masih terpukau dengan keindahan dunia.

Sahabat-sahabat, kitalah pemburu itu. Pemburu yang sentiasa sibuk mengejar urusan dunia. Harimau itu adalah maut yang sentiasa mengejar kita. Perigi, adalah lubang kubur kita. Ke situlah kita akhirnya nanti. Ular, adalah siksa kubur yang menanti kita kerana kelalaian kita sendiri. Akar adalah keimanan yang telah kita bentu dengan acuan sendiri. Tikus adalah masa yang sentiasa menunggu kita.Lubang rahsia adalah pintu agama. Jika kita melangkah dan memilih agama, kita pasti akan selamat. Dan sarang labah-labah adalah dunia yang cantik, tetapi bersifat sementara. Fikir-fikir dan renung-reungkanlah...

Ingat dunia ini hanya pinjaman sementara......
Minta maaf klu nukilan ini menyentuh hati mana2 sahabat......itu ilmu Allah dan perlu semua sahabat ketahui
Semoga ALLAH redha..........

“ Wahai orang-orang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat) Surah Al –Hasyr ayat 18.

Sunday, July 4, 2010

SAYONARA!!!dedikasi khas utk warga PREmedic>

group 2 premed!!!

: PERHATIAN!!!!-syukran awi2 kepada semua yg telah mengisi dan menceriakan hari2 Lan sepanjang 8 minggu di semenanjung nie....x lupa juga kepada yg byk menolong Lan secara langsung atau tidak.......dedikasi khas kepada semua bdk2 premedic2010, Lan anggap kamu semua mcm adik2 Lan dan adik-beradik Lan(bg yg sama umur)...Lan syg kamu semua....x lupa kepada UMMI MM dan pak ngah yg sgt caring ngan org sabah nie(pokoknya!). dan lecterur2 medic kat UPM.....oopps!!!..kepada geng2 DG14 anda memang 'sweet'(w/pun selalu mnjengkelkan Lan...hehee)..n of course last but not least...to all GROUP 2 premed...ur r FANTASTIC!!! guyz...with great ustaz(syukran awi2 ustaz Ala'a kerana telah ajar ana ckp arab).x lupa jg kepada abg2 kat UPM....apa2 pun Lan sayang kamu semua kerana Allah swt....ada rezki kita jumpa lagi....syukran semua....kerana telah melakar satu lagi memori terindah dlm hidup ini.....doakan Lan selamat sampai Sabah!!!! ma'asalamah!:)

Sunday, June 6, 2010

Peringatan sempena ulang tahun ke-19


FIRMAN Allah SWT yang bermaksud: Apabila langit terbelah. Dan apabila bintang-bintang gugur bertaburan. Dan apabila lautan pecah bercampur-baur. Dan apabila kubur-kubur dibongkarkan. (Setelah semuanya itu berlaku), tiap-tiap orang akan mengetahui apa yang telah dikerjakan dan ditinggalkannya.

Wahai manusia! apakah yang memperdayakanmu (berlaku derhaka) kepada Tuhanmu yang Maha Pemurah? Tuhan yang telah mencipta dan mengatur kejadianmu, lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan yang kerananya anggota itu diadakan), serta menjadikan (binaan tubuh badanmu) sama padan dengan kekuatannya. Dalam bentuk dan rupa apa sahaja yang dikehendaki-Nya, ia menyusun kejadianmu. (al-Infitar: 1-8)
Mukadimah
Surah al-Infitar termasuk dalam kategori Surah Makkiah, ia berjumlah 19 ayat dan diturunkan selepas surah al-Nazi'at. Persamaan surah ini dengan surah al-Takwir.
Firman Allah SWT: Apabila langit terbelah. Al-Maraghi berkata: Ketika langit terbelah dan susunan planet-planetnya berubah, maka tidak ada lagi bintang yang beredar pada orbitnya sebagaimana yang kita lihat sekarang.
Firman Allah SWT: Dan apabila bintang-bintang gugur bertaburan.
Syed Qutb berkata: Andainya bintang-bintang itu gugur dan terlepas daripada ikatan peraturan yang selama ini mengikat dan memelihara perjalanannya, sebagaimana yang akan berlaku pada hari kiamat yang menamatkan ajalnya, maka ia akan hancur lebur di angkasa raya sebagaimana hancurnya atom yang terlepas daripada ikatannya.
Firman Allah SWT: Dan apabila lautan pecah bercampur-baur. Ibn Abbas r.a berkata: Allah SWT menghamburkan air di lautan ke atas sebahagian yang lainnya.
Firman Allah SWT: Dan apabila kubur-kubur dibongkarkan. Ibn Abbas r.a berkata: Iaitu dikeluarkan dan al-Suddi berkata: Perkuburan itu bertaburan dan bergerak sehingga keluarlah orang yang ada di dalamnya.
Firman Allah SWT: (setelah semuanya itu berlaku), tiap-tiap orang akan mengetahui apa yang telah dikerjakan dan ditinggalkannya.
Al-Maraghi berkata: Ayat ini mendorong agar melakukan ketaatan dan meninggalkan perbuatan dosa.
Firman Allah SWT: Wahai manusia! apakah yang memperdayakanmu (berlaku derhaka) kepada Tuhanmu yang Maha Pemurah?
Syed Qutub berkata: Inilah kecaman secara langsung dari Allah SWT. Dia memanggil manusia, lalu berdiri di depan-Nya sebagai seorang yang cuai, berdosa, terpedaya, tidak menghargai kebesaran Allah SWT dan tidak beradab sopan terhadap-Nya.
Kemudian Allah SWT mengingatkan nikmat-Nya yang agung, kemudian mengingatkan kecuaian manusia, kebiadapannya dan kekeliruan dan keterpedayaannya.
Firman Allah SWT: Tuhan yang telah mencipta dan mengatur kejadianmu, lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan yang kerananya anggota itu diadakan), serta menjadikan (binaan tubuh badanmu) sama padan dengan kekuatannya.
Al-Maraghi berkata: Allah SWT menyebut zat-Nya dengan karim (pemurah), bukan qahhar(pemaksa), sebab sifat pemurah itu tidak layak menjadikan manusia membiarkan dirinya digoda oleh syaitan.
Sebagai contoh pernyataan: Kerjalah semahumu kerana Tuhanmu Maha Pemurah. Dia telah bermurah hati kepadamu di dunia dan akan berbuat begitu di akhirat.
Namun, maksud yang tepat untuk pengertian ini adalah untuk menyatakan kesungguhan dalam menerima cahaya keimanan dan ketaatan para hamba-Nya.
Firman Allah SWT: Dalam bentuk dan rupa apa sahaja yang dikehendaki-Nya, ia menyusun kejadianmu.
Ikrimah berkata: Jika berkehendak, Dia akan menciptakan dalam bentuk kera, dan jika mahu Dia akan menciptakan dalam bentuk babi.
Penutup
Dalam penutup ini suka dinyatakan sedikit pendapat Syed Qutub berkenaan dengan manusia, antara lain katanya: Katakanlah segala apa yang ditanggap itu sampai ke otak melalui alat-alat saraf yang seni itu, tetapi di manakah hendak disimpankan semua hasil tanggapan itu?
Andainya otak itu sebagai tali pita rakaman nescaya manusia memerlukan selama umur hidupnya, purata 60 tahun kepada ribuan juta meter pita tersebut untuk merakam sekian banyak gambaran, kata-kata, makna perasaan dan kesan-kesannya untuk diingatkan kembali setelah melalui masa puluhan tahun.
Kemudian bagaimana otak itu menyusun di antara kata-kata, makna, peristiwa dan gambaran yang tunggal untuk menjadikannya satu budaya yang terkumpul.
Seterusnya meningkatkannya daripada maklumat kepada ilmu seterusnya tanggapan kepada kefahaman dan pengalaman kepada pengetahuan.
Inilah salah satu ciri manusia yang membezakannya daripada makhluk yang lain. Yang lebih daripada ciri ini adalah roh yang dikurniakan Allah SWT, iaitu roh manusia khusus untuknya yang menghubungkan dengan keindahan alam oleh Pencipta-Nya.
Itulah roh yang memberikan kepada manusia detik yang gemilang menghubungkan dengan zat yang mutlak tidak terbatas setelah berhubung dengan pancaran keindahan alam ini.
Begitulah roh yang tidak diketahui oleh manusia. Itulah roh yang memberi nikmat kesukaan dan kebahagiaan yang tinggi walaupun ia berada di bumi dan menghubungkannya dengan alam al-Malaul a'la dan menyediakannya untuk hidup di dalam syurga yang kekal abadi.

Friday, April 23, 2010

Setahun Bersama Sehayat Terasa

SBST
muslimat power!!!
nah amik ko....hehehe
sapa kata kat dlm surau x leh buat majlis grand2....hehehe
suap-menyuap....





Wednesday, March 31, 2010

"Halalkan ilmu yang telah diberikan..."

bersama pengarah KML

Salam 1 KML untuk semua...

30 Mac yang lalu satu perhimpunan khas bersama Pengarah Kolej Matrikulasi Labuan telah berlannsung dengan penuh sederhana tetapi amat bermakna untuk semua warga KML sesi 2009/2010 kerana majlis ini merupakan perhimpunan terakhir untuk batch kali ini. Apa yang istimewanya ialah perhimpunan ini diakhiri dengan sesi bermaafan antara pelajar dengan pihak pentadbiran dan para pensyarah kolej. Majlis dimulakan dengan nyayian lagu Negaraku, Wilayah Persekutuan dan KML Perkasa dengan diiringi olah pasukan koir kolej. Seterusnya diikuti dengan bacaan doa daripada saudara Sahrul Muntasil, ucapan terakhir saya sendiri, ucapan PPHEP, dan amanat terakhir daripada tuan Pengarah. Majlis tidak berakhir begitu sahaja, sebelum sesi mohon maaf berlangsung kumpulan koir kolej terlebih dahulu menyerikan majlis dengan mendendangkan 4 buah lagu dedikasi khas untuk warga KML.

"Maafkan saya....."
"Halalkan ilmu yang telah diberikan..."
"Terima kasih atas segala ilmu..."

Demikianlah dialog-dialog yang sirna dari para pelajar tatkala bersalaman dengan para pensyarah. Semoga dengan adanya majlis seperti ini, ilmu yang kami perolehi selama setahun di KML ini menjadi lebih berkat. Terima Kasih KML.

KML:"hard to find but lucky to have"


with my beloved JPP
sesi bersalaman

Jom Tanam POKOK!!!


Salam Ceria untuk semua...


27 Mac yang lalu Majlis Wilayah Persekutuan Labuan telah mengadakan program penanaman pokok serentak Wilayah Persekutuan yang mana program tersebut berlaku serentak di 3 buah tempat di Labuan : Sungai Miri, Taman Layang-layangan, Tanjung Aru. KML telah menghantar seramai 60 orang pelajar yang dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan A berada di Taman Layang-layangan manakala kumpulan B di Tanjung Aru.


jauh merenung nasib masa depan
antara peserta yang menyertai program ini
bergambar di 'surrender point'
'no komen'
antara insan2 yg dengki dgn aku...hehehe!
ada KUDA!!!
tanam POKOK!

Saturday, March 20, 2010

Senario muslim : part 1


Sejahtera atas kamu...


sekali pandang sememangnya gambar diatas tiada nilai dari segi estetikanya namun itulah sifat tipikal manusia yang suka menilai membabi buta tanpa menganalisisnya terlebih dahulu. Sampai bilalah agaknya rakyat Malaysia khususnya dan umat Islam umumnya akan menggunakan "analytical thinking" sebagai medium utama mereka sebelum membicarakan sesuatu perkara. Nanti kita kata pemikiran tu cetek, tak nak terima pula. TETAPI itu adalah hakikatnya kita hari ini. Persoalan ini saya tinggalkan kepada anda untuk merungkainya terlebih dahulu kerana fokus saya pada post kali ini ialah mengenai senario yang cuba saya ketengahkan pada gambar-gambar di atas tu.

Mungkin ada yang biasa dengan situasi di atas dan tidak dinafikan golongan mujahid dan mujahidah yang sedang pernah atau sedang menimba ilmu di mana-mana institusi sekalipun pasti telah melihatnya dan mungkin juga pernah melakukan babak yang dilakukan 'orang2 lidi' dalam dua gambar di atas itu.

Pemikiran saya bercambah untuk menulis entri ini hasil dari cakap2 sahabat yang berkata :
sahabat 1 : aik? lama x nampak dtg surau...last saya nampak awak pun time solat jumaat je..apa mimpi minggu nie rajin plak???
sahabat 2 : saya dtg surau lar....ko je yang x perasan tu...lagipun sibuk lar byk assigment lately nie....
sahabat 1: betul ke?? ataupun ..... ooo ya plak dah nak final exam...x hairan la kan byk yg insaf
dekat2 exam nie.....klu nak kata sibuk ....semua orang sibuk...

sekiranya kita fikir lebih mendalam ada pengajaran yang mungkin ramai tidak menyedarinya...memang benar golongan-golongan seperti sahabat 2 diatas wujud dan sudah pastinya ciri tidak istiqamah itu tidak disuburkan dalam diri mereka...tetapi syukur alhamdullilah kerana mereka masih menganggap ALLAH SWT tempat mereka memohon pertolongan....namun adakah sewaktu susah sahaja kita perlu memohon pertolongan daripada NYA??? time senang apa kita buat???

renungkan---
*p/s: ini suara hati seorang khalifah yg daif tentang agama dan sedang berusaha mengisi ilmu di dada. tiada kaitan antara yang hidup mahupun yg mati.

wsalam~

Sunday, January 31, 2010

Ceramah Motivasi bersama Dr. Danial



Assalamualaikum dan salam 1 KML.

Pada 30 Januari 2010 satu ceramah motivasi telah diadakan di KML bertempat di DK2 dan ceramah tersebut disampaikan oleh salah seorang penulis buku yang terkenal di Malaysia iaitu Dr. Danial Zainal Abidin atas kerjasama daripada pihak YPC Petronas Methanol Labuan. Penulis buku terkenal "Minda Muslim Super" tersebut menyampaikan ceramahnya selama 2 jam dan yang pasti pelbagai input yang amat berguna untuk semua pelajar yang bakal menamatkan pegajian pada bulan 4 ini. Ceramah yang disampaikan secara bersahaja dan lengkap dengan bukti-bukti berdasarkan Al-Quran dan Hadis telah memberi kesan yang positif kepada semua audiens yang hadir pada pagi tersebut. Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat secara lansung atau tidak sepanjang program tersebut berlangsung dan mohon maaf juga sekiranya terdapat sebarang kekurangan pada hari tersebut sepanjang ceramah berlangsung. Diharap ceramah tersebut dapat memberi manfaat kepada mereka yang hadir kerana peluang untuk bersua muka secara terus dengan Dr. Danial bukanlah sesuatu yang mudah dan kami warga KML berasa berbangga atas kunjungan beliau itu.

Sekian-